ELS
IAIOFLAUTES
COM EXEMPLE D’ACCIO COL·LECTIVA
Aquest fenomen neix com
una conseqüència del moviment 15-M,
logotip que fa referència al 15 de maig de 2011 quan a diferents ciutats
d’España es varen produir manifestacions en contra de l’actuació dels banquers
i dels polítics, i que va acabar amb una acampada que va durar molts dies a la
Puerta del Sol de Madrid i a la Plaça Catalunya de Barcelona. Les persones que formen part d’aquest moviment varen rebre el
nom d’ “indignats”, en relació al llibre de Stéphan Hessel “Indignez-vous!” que
va aparèixer a França l’octubre de 2010 i va ser traduït al castellà i català
(“un al·legat contra la indiferència i a favor de la insurrecció pacifica“ ) (1)
Esperanza Aguirre,
presidenta de la Comunitat de Madrid, va
batejar de forma despectiva als manifestants amb el nom de perroflautas. Segons el “Diccionario perroflauta – español” de
Pablo Molina (Libertad Digital), perroflauta vol dir: ”Indignado, concienciado,
rebelde con causa, la esperanza de la humanidad de que otro mundo es posible. A
veces se lava.”(2). I ja seriosament la “Fundación del Español Urgente
“assessorada per la RAE el defineix com:
”tipo de persona, habitualmente joven y con aspecto descuidado, que puede verse
como un hippy en su acepción mas moderna, suelen llevar perrros y tocar la
flauta.” (3). A final dels anys 90 a Madrid existia un grup de rock amb aquest
nom.
L’octubre de 2011 un
grup de jubilats de Barcelona, la majoria d’ells amb antecedents de lluitadors
per la democràcia en temps de Franco des de moviments d’esquerra o des del món
sindical, decideixen que tot i la seva edat encara poden lluitar per els seus
nets, i aprofitant el malnom d’Esperanza Aguirre el transformen en iaioflautas.
Canvien “perro” per iaio que familiarment vol dir avi.
Tal com hem dit els
iaioflautas van néixer a Barcelona i actualment s’han estès a tot l’estat
espanyol. Hi ha uns catorze grups:
Madrid, Mallorca, Granada, Sevilla etc. Aquest moviment el formen unes
mil persones, 500 a Catalunya de les quals 300 estan a Barcelona.
L’ adhesió és
voluntària i gratuïta, no es fan carnets. Per la comunicació s’utilitza primordialment els e-mails i com a segona opció el telèfon. No hi ha
jerarquització, l‘organització és horitzontal amb responsables d’extensió, de
comunicació, de material, etc. Les accions de protesta són consensuades en
assemblea, dirigides contra els bancs (tema preferents), contra la Conselleria
d’Interior (violència no justificada dels mossos..), contra els transports
públics (augments de preu), entitats de joc financer (borsa) i d’altres.
La filosofia del grup
es l’acció contra la progressiva
destrucció pels governs (Espanya, Catalunya, Europa...) de l’estat de benestar
aconseguit fins ara (béns públics).
Es fan reunions, debats i discussions. Però el que els caracteritza es l’acció,
la desobediència civil no violenta i l’ocupació d’espais públics o privats que
crea distorsió de l’activitat normal del lloc escollit. L’acció l’anomenen “travesura”.
Aquesta acció es portarà a terme desprès d’una planificació i estudi fet per
unes poques persones. Una vegada decidida l’acció en concret (els temes a tocar
sí que tenen el consens de l’assemblea) es dona una cita a tot el grup que no
sap quina és l’acció concreta (entremaliadura) ni el lloc a on es desplaçaran,
per evitar filtracions. Els encarregats de triar l’acció tenen tota la
confiança del grup. Hi ha una clara finalitat que és entregar una carta o un
manifest o parlar amb una persona en concret i un cop aconseguit es finalitza
l’acció.
Els encarregats de la
comunicació del grup, prèviament han avisat als medis d’informació i des del
mateix grup s’utilitzen mòbils, fotografies, vídeo i l’internet per difondre en
el mateix moment tota la informació de l’acció.
El grup no és excessivament gran ja que es
tracta majoritàriament de persones jubilades, el 19,1% de la població de
Catalunya és jubilada (4).
És homogeni al tractar-se de
jubilats. No es toquen temes que podrien dividir el grup: partits polítics,
idiomes, (la marca iaioflautas es mig en català i mig en castellà). Temes
polítics com la independència de Catalunya es deixen fora, l’onze de setembre el grup com a tal no va anar a la
manifestació ja que es demanava la independència i això podria dividir-lo.
El grup té incentius
selectius de tipus positiu:
Pràcticament tots els
elements del grup són decisius per l’obtenció dels resultats. Això reporta
incentius selectius de tipus moral (5).
Un problema conegut
dels jubilats és com omplir el temps lliure que tenen, sobretot al principi de
la jubilació, cal sentir-se útil. Hi ha un procés de “pèrdues” propi de l’edat
i s’hi suma la pèrdua del rol que es tenia quan es treballava, és un “rol sense
rol” (6). Aquesta pèrdua d’ identitat,
pot retrobar-se en l’acció col·lectiva, per tant, més que beneficis del bé comú, es busca el
benefici propi de reforçar la identitat (5) Aquest benefici és privat, no és
públic.
Un altre incentiu
selectiu positiu és “deixar un món
millor als nostres nets” (7). Busquen un bé comú però pensant en un bé privat
que són els seus néts, aquests són molt importants per els avis. Recordem que
són iaios.
Un tercer incentiu
podria ser l’important protagonisme que tenen als mitjans de comunicació: tots
els diaris, ràdios, televisions inclús estrangeres com RTL i TF 3, etc. El
diari Wasinghton Times del passat 8 de novembre informava en un titular i
subtitular amb fotografia inclosa: In Spain, they’re never too old for a
revolution. Seniors take “actions” on budget cuts, per posar un exemple. És natural pensar que
els individus del grup sentin una satisfacció important al veure que els seus
actes tenen tanta difusió. El fet que la gent d’aquesta edat faci accions on
sovint cal la intervenció de la policia, és el que en periodisme s’anomena “
home mossega a gos”.
Olson tampoc descarta
la possibilitat de l’altruisme, però ho creu poc freqüent. La freqüència de
l’altruisme en les accions col·lectives és un tema controvertit, hi ha d’altres
autors que han tocat el tema: “la inmensa
mayoria de las acciones, aún las de las personas más nobles, tienen motivos
egoistas, y no hay que lamentarse por ello...” E. Fromm, (8)
Es curiós que amb la
teoria d’ Olson es pot explicar perquè
l’acció col·lectiva del proletariat que preveia la teoria marxista no s’ha produït.(9)
Queda clar que les TICs són una arma important per aquesta
mobilització col·lectiva. Utilitzen bàsicament les xarxes socials, e-mails,
twiter i facebook
(1) ”Indignez-vous!”
Stephan Hessel ,Indigene Editions ,Oct 2010. En català Editorial
Destino,2011, pròleg de Jose Luis Sampedro.
(2) Libertad Digital, Suplemento fin de semana, 24
junio 2011.
(3) lavanguardia.com, 25 maig 2011
(4) Idescat, 2007
(5) “Decisión racional y acción colectiva”, Ludolfo
Paramio, (CSIC, Madrid)
(6) ”Gerontologia social” Moragas R., ed. Herder,
1991
(7) viviendolacrisis.blogspot.com
“Entrevista a los iaioflautas” 15-08-2012
(8) “ El arte de amar” E. Fromm,1991, Ed. Paidos
(9) “Mancur Lloyd Olson: un científico social”,
Demmel et alt., Actualidad Economica,any XIX, n. 69. University of North
Carolina.
(lcp_1333)
No hay comentarios:
Publicar un comentario