Lleis
Constitución
Española
Derecho
a la propiedad:
Articulo 33.
.....
2.La función social de estos derechos delimitara su
contenido.
3. Nadie podrà ser privado de sus bienes y derechos
sinó por causa justificada de utilidad pública o interès social.......
Función
pública de la riqueza:
Article 128.
1. Toda
la riqueza del país en sus distintes formas y sea cual fuera su titularidad
està subordinada al interès general
........
Llei
18/2007 del dret a l’habitatge
Article 3. Definicions
.......
d) Habitatge buit: l’habitatge que roman desocupat
permanentment, sense causa justificada......
Article 5. Compliment
de la funció social
......
2. Hi ha incompliment de la funció social de la
propietat d’un habitatge o un edifici d’habitatges en el supòsit que:
.....
b) L’habitatge o l’edifici d’habitatges estiguin
desocupats de manera permanent i injustificada
3. Per garantir el compliment de la funció social de
la propietat d’un habitatge o un edifici d’habitatges, les administracions
competents en matèria d’habitatge han d’arbitrar
les vies positives de foment i concertació a que fa referència el títol III, i
poden establir també altres mesures, incloses les de caràcter fiscal, que
propiciïn el compliment de la dita funció social i en penalitzin l’incompliment
4. El departament competent en matèria d’habitatge i
les administracions locals han
d’actuar coordinadament en la delimitació i la declaració dels àmbits o les
situacions aïllades en que es produeixi incompliment de la funció social de la
propietat d’un habitatge, i en la determinació i l’execució de les mesures
legalment establertes que calguin adoptar...
Article 6. Acció
pública.
Tots els ciutadans, en exercici de l’acció pública
en matèria d’habitatge, poden exigir davant els òrgans administratius i davant
la jurisdicció contenciosa administrativa el compliment de la legislació en
matèria d’habitatge ........
Llei
24/2015 de mesures urgents per afrontar l’emergència en el àmbit de l’habitatge
i la pobresa energètica
........
Article 5. Mesures
per a evitar els desnonaments que puguin produir una situació de manca
d’habitatge
.............
6. Les administracions públiques han de garantir en
qualsevol cas el reallotjament adequat de les persones i unitats familiars en
situació de risc d’exclusió residencial que estiguin en procés d’ésser
desnonades de llur habitatge habitual, per a poder fer efectiu el desnonament.
El mecanisme de garantiment del reallotjament l'ha d'acordar la Generalitat amb l’Administració local per als casos que les meses de valoració que regula la
secció IV del Decret 75/2014, del 27 de maig, del Pla per al dret a l’habitatge,
tramitin com a emergències econòmiques i socials.
Llei
4/2016 de mesures de protecció del dret
a l'habitatge de les persones en risc d'exclusió residencial.
Article 2. Principis
Les polítiques públiques que es
promoguin en compliment d'aquesta llei estan sotmeses als principis següents:
a) El compliment de la funció
social de la propietat en la satisfacció del dret fonamental a disposar d'un habitatge
digne i adequat en el cas de les persones en situació vulnerable
d) La planificació i programació
de les polítiques públiques d'habitatge i allotjament dotacional, des de la consideració
que l'habitatge de lloguer és un instrument fonamental per a donar resposta al
manament constitucional representat en el dret a un habitatge, amb la dotació
econòmica corresponent.
Article 3. Fórmules d'actuació
1.
Les
administracions públiques de Catalunya, en protecció de les persones que es
troben en situació d'exclusió residencial o que estan en risc de trobar-s'hi,
al marge d'altres fórmules establertes per la resta de l'ordenament jurídic que
siguin compatibles, poden adoptar les fórmules d'actuació següents:
..........
b) L'expropiació temporal
d'habitatges buits.
............
f) La dotació d'ajuts econòmics
per al reallotjament.
g) La dotació dels ajuts
necessaris per a garantir a les famílies en situació de vulnerabilitat l'accés
a un habitatge com a suport bàsic.
e) Risc d'exclusió residencial:
la situació econòmica personal a què fan referència els apartats 10 i 11 de l'article
5 de la Llei 24/2015.
j) Situació d'ocupació sense
títol habilitant: la situació en què es troben les persones o unitats
familiars en risc d'exclusió residencial, a què fa referència la lletra e,
i que ocupen, de manera continuada i sense títol, un habitatge que constitueix
llur habitatge habitual.
Article 15. Expropiació temporal
d'habitatges buits per causa d'interès social
Article 16. Obligació de
reallotjament en determinats supòsits de persones o unitats familiars en risc
d'exclusió residencial
1. S'estableix un sistema
transitori i excepcional per a reallotjar les persones o unitats familiars
ocupants de determinats habitatges si es
troben en risc d'exclusió residencial i poden perdre l'habitatge habitual,
sempre
que no tinguin cap possibilitat d'accedir
a l'ús legítim d'un altre habitatge.
c) L'habitatge alternatiu ha
d'estar situat al mateix terme municipal, llevat que es disposi d'un informe
dels serveis socials municipals que
acrediti que el trasllat a un altre terme municipal no ha d'afectar
negativament la
situació de risc d'exclusió
residencial de la unitat familiar
Disposicions addicionals
Tercera. Convenis de la
Generalitat i la resta d'administracions públiques catalanes
1. La Generalitat i la resta
d'administracions públiques catalanes, dins llurs competències, han de
subscriure convenis de col·laboració amb les persones jurídiques titulars
d'habitatges inscrits en el Registre d'habitatges
buits i habitatges ocupats sense
títol habilitant.
Annex. Municipis definits com a
àrees de demanda residencial forta i acreditada:
.........
66. Escala, l'
.........
Reflexions
La Constitución Española deixa
clar que la propietat i la riquesa sempre estan a disposició de les necessitats
socials si el seu us no és el correcte. Això pot estranyar a molts joves que no
recorden que entre els pares de la Constitució hi havia Jordi Solé Tura (del
PSUC), Miguel Herrero de Miñón (UCD) i Gregorio Peces Barba (PSOE).
L’Ajuntament de l’Escala té 5
habitatges permanentment desocupats, que podeu trobar en el següent enllaç de
la web del propi Ajuntament.
Sobre aquest tema consulteu mes
amunt l’article 5 de la llei 18/2007. Hem d’acudir i utilitzar lo recomanat en
el article 6 de la mateixa llei ?
En els dos llançaments ocorreguts
a l’Escala des de que existeix la PAH, aquesta associació ciutadana s’ha posat
al costat dels propietaris del habitatge, ja que eren particulars jubilats, es tractava
de lloguers que complementaven les seves pensions.
En el primer cas la PAH va tenir
que fer pressió al Ajuntament el mateix dia del llançament (traslladar tots els
estris del habitatge desocupat dintre l’Ajuntament, etc.) i aconseguir un reallotjament
a un Hostal per una família (parella i dos fills, un de menor). En aquest cas
les persones desallotjades es varen posar contra la PAH i varen deixar d’estar
en contacte amb nosaltres. Al cap d’uns dies l’Ajuntament va deixar de pagar l’Hostal
i varen quedar al carrer. Tot i la mala relació amb la PAH, els vàrem informar
d’una casa d’un fons d’inversió a on podien tenir sostre. Allà continuen.
En el segon cas l’Ajuntament ja
amb anterioritat al llançament va llogar dos habitacions al mateix Hostal, una
per la mare i una altre pels dos fills (un de menor). Allà continuen. Un Hostal
no es mai la solució optima per acollir una família. I es més car que el
lloguer d’un pis o la cessió temporal d’un dels habitatges del Ajuntament
(veure article 5.6 de la llei 24/2015).
A l’Escala hi ha 993 habitatges
buits permanentment, consultar:
http://poum.lescala.cat/ca/documentacio.html
(Memòria social)
No s’ha multat, ni expropiat l’ús
temporal de cap habitatge dels bancs que tenen gran part dels habitatges buits
permanentment.
Es compleix l’article 3.b de la
llei 4/2016 ? I els articles 15 i 16 de la mateixa llei ?
Responeu vosaltres mateixos.
Febrer 2017
No es ompleix. Fin de la cita.
ResponderEliminar