Clara Zeltkin (1857-1933) fou una política alemanya d'origen jueu, d'ideologia comunista, molt influent, així com una lluitadora pels drets de la dona. Va ser ella que al 1910 va crear el Dia de la Dona Treballadora, finalment es va establir el 8 de març.
El dia es celebrat com una efemèrides per celebrar la
igualtat de gènere però també la igualtat que promulguem en l’aplicació dels Drets
Humans article 1 “ Tots
els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i en drets. Són dotats de
raó i de consciència, i han de comportar-se fraternalment els uns amb els
altres.”
El Feminisme lluita per la igualtat sobretot,
però també per la llibertat, dignitat, drets i fraternitat. La igualtat de
dones i homes en el sistema actual no ens trauria del problema que és el
sistema. La llibertat, la dignitat i la desigualtat de classes socials es el
nucli del problema (Piketty 2019).
La lluita
contra el Sexisme, discriminació sexual o discriminació de gènere és el
prejudici o discriminació basada en el sexe o gènere, generalment contra les
dones.
A “La dominació
masculina” (Bourdieu 2000), la diferència de gènere participa de l'òptica
criticofeminista que l'entén des de les relacions socials de poder. La pregunta
serà perquè funciona i es reprodueix aquesta diferència fundant l'ordre d'unes relacions de dominació que es
pretenen naturals.
Bourdieu parteix del que anomena “la paradoxa de la opinió”, per la qual l'ordre establert es
reprodueix amb les relacions de dominació, les desigualtats, els privilegis i
és paradoxalment acceptat fins i tot en les condicions de vida més
intolerables. Bourdieu tracta de mostrar com la violència simbòlica, a la qual
pertany la dominació masculina, es reprodueix de manera semblant a les nostres
societats suposadament avançades.
La violència simbòlica implica una certa complicitat
per part dels dominats, ja que el seu entorn incorpora les accions que es
corresponen amb aquesta forma de relació. Reconegut com a legítim el poder,
això significa que per a Bourdieu a aquesta violència col·laboren les pròpies
dones, ja que “les mateixes dones
apliquen a qualsevol realitat i, en especial, a les relacions de poder en què
estan atrapades, uns esquemes mentals que són el producte de l'assimilació
d'aquestes relacions de poder”
“La
dominació masculina” és el cas paradigmàtic de l'exercici de
la violència simbòlica que persisteix en tota la història de les relacions
socials. En visibilitzar-los, Bourdieu es compromet amb una crítica que és un
projecte d'intervenció i de transformació d'aquesta relació de dominació i, amb
això, la seva sociologia pràctica s'uneix amb els objectius del moviment i el
pensament feministes.
Aquest Bourdieu que quan li varen preguntar si era
masclista va contestar “bé una mica, per
força”. És conegut per parlar del capital econòmic (monetari), del capital
humà (qualitats i aptituds) i del capital social (bons contactes i
relacions) de les persones.
Però una altre sociòloga acadèmica que es defineix
clarament com “feminista” Catherine
Hakim parla del capital eròtic , superior en la dona que en el home. I
també de la insatisfacció sexual crònica del home.
Que reflexionem tots en el dia de la dona i en els
dies que segueixen fins el 8 de març de 2025.
Per acabar tres temes actuals que veig importants
-
El Tribunal Suprem dels EE.UU. anul·la el
dret a l’avortament.
-
A Cuba el preu actual d’un condó es
equivalent a un o dos dies de feina pels cubans i cubanes.
-
Les persones menstruants residents a
Catalunya poden recollir gratuïtament una copa, unes calces menstruals o un
parell de compreses reutilitzables.
No hay comentarios:
Publicar un comentario