viernes, 21 de junio de 2024

Capítol I.- Les lleis que regulen l’habitatge al nostre país:

 Preàmbul: Quan parlem d’Administració tant si és l’Ajuntament com l’ ONU, sempre podem acudir al Ajuntament i ell ja farà arribar a una Administració Superior, si es el cas.

Les lleis les fan per complir-les nom per fer maco.

 

Constitució espanyola:

Article 47.- Tots els espanyols tenen dret a gaudir d'un habitatge digne i adequat. Els poders públics han de promoure les condicions necessàries i han d'establir les normes pertinents per fer efectiu aquest dret, i han de regular la utilització del sòl d'acord amb l'interès general per impedir l'especulació. La comunitat participarà en les plusvàlues que generi l’acció urbanística dels ens públics.

Decret 306/2006, de 20 de juliol, pel qual es dóna publicitat a la Llei orgànica6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'autonomia de Catalunya

Article.- 26

Drets en l'àmbit de l'habitatge

Les persones que no disposen dels recursos suficients tenen dret a accedir a un habitatge digne, per a la qual cosa els poders públics han d'establir per llei un sistema de mesures que garanteixi aquest dret, amb les condicions que determinen les lleis.

Article.- 137

1. Correspon a la Generalitat la competència exclusiva en matèria d’habitatge, que inclou en tot cas:

a) La planificació, l’ordenació, la gestió, la ins­pecció i el control de l’habitatge d’acord amb les necessitats socials i d’equilibri territorial.

b) L’establiment de prioritats i objectius de l’acti­vitat de foment de les administracions públiques de Catalunya en matèria d’habitatge i l’adopció de les mesures necessàries per assolir-los, tant amb relació al sector públic com al privat.

c) La promoció pública d’habitatges.

d) La regulació administrativa del comerç referit a habitatges i l’establiment de mesures de protec­ció i disciplinàries en aquest àmbit.

e) Les normes tècniques, la inspecció i el control sobre la qualitat de la construcció.

f) Les normes sobre l’habitabilitat dels habitatges.

g) La innovació tecnològica i la sostenibilitat apli­cable als habitatges.

h) La normativa sobre conservació i manteniment dels habitatges i la seva aplicació

Utilitzar la Llei de Turisme 13/2002, vigent des de 18/03/2023, articles 30,36 i 39. Amb la llei a la mà es pot iniciar una reducció de pisos turístics

DECRET LLEI 3/2023, de 7 de novembre, de mesures urgents sobre el règim urbanístic dels habitatges d'ús turístic.

Disposició addicional vint-i-setena

 Les llicències urbanístiques d'habitatges d'ús turístic tenen una limitació temporal de cinc anys, prorrogables per períodes d'igual durada, sempre que el planejament urbanístic ho permeti d'acord amb els criteris de l'apartat 1. En cap cas es poden atorgar més llicències que les resultants d'aplicar un màxim de 10 habitatges d'ús turístic per 100 habitants. En l'atorgament de les llicències, i les seves pròrrogues, els municipis han de garantir el compliment dels principis de publicitat, objectivitat, imparcialitat, transparència i concurrència competitiva.”

(Vigent des de que la Generalitat va augmentar en nº de municipis amb lloguer tensionat i va afegir-hi l’Escala)

LLEI 1/2022, del 3 de març, de modificació de la Llei 18/2007, la Llei 24/2015 i la Llei 4/2016 per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge.

 Article 1. Modificació de l'article 5 de la Llei 18/2007 

1. Es modifica la lletra b de l'apartat 2 de l'article 5 de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, que resta redactada de la manera següent:

«b) L'habitatge o l'edifici d'habitatges estiguin desocupats de manera permanent i injustificada durant un període de més de dos anys. Ni l'ocupació d'aquests habitatges sense títol habilitant ni la transmissió de llur titularitat a favor d'una persona jurídica no alteren la situació d'incompliment de la funció social de la propietat.»

2. Es modifica la lletra d de l'apartat 2 de l'article 5 de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, que resta redactada de la manera següent:

«d) No es destini a residència habitual i permanent de persones, si és un habitatge amb protecció oficial o un habitatge reservat per al planejament urbanístic a aquest tipus de residència.»

3. Es modifica la lletra f de l'apartat 2 de l'article 5 de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, que resta redactada de la manera següent:

«f) S'incompleixi l'obligació d'oferir una proposta de lloguer social abans d'interposar una demanda judicial en els termes que estableix la Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica.»

4. S'afegeix un apartat, el 2 bis, a l'article 5 de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, amb el text següent:

«2 bis. Els supòsits a què fan referència les lletres de l'apartat 2 constitueixen un incompliment del deure dels propietaris de les edificacions de dedicar-les a usos compatibles amb l'ordenació territorial i urbanística.»

5. S'afegeix un apartat, el 3 bis, a l'article 5 de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, amb el text següent:

«3 bis. Les administracions competents en matèria d'habitatge poden declarar l'incompliment de la funció social de la propietat dels habitatges en el cas que els propietaris hagin estat requerits per a adoptar les mesures necessàries per a complir la funció social de la propietat i hagin incomplert el requeriment en el termini establert. La declaració de l'incompliment de la funció social pot comportar l'adopció de les mesures d'execució forçosa que determina la legislació en matèria d'habitatge i, en els supòsits de l'apartat 2 bis, les establertes per la legislació en matèria de sòl, incloent-hi l'expropiació forçosa en els casos establerts per llei.»

Article 3. Modificació de l'article 42 de la Llei 18/2007

S'afegeixen dos apartats, el 6 i el 7, a l'article 42 de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, amb el text següent:

«6. En el cas d'habitatges de titularitat de persones jurídiques privades, si l'Administració requereix la persona responsable perquè adopti les mesures necessàries per a ocupar legalment i efectivament un o diversos habitatges perquè constitueixin la residència de persones, ha d'advertir-la en la mateixa resolució que, si l'habitatge no s'ocupa legalment i efectivament en el termini que estableixi, es podrà exigir l'execució forçosa de les mesures requerides mitjançant la imposició d'una multa coercitiva. En la situació assimilada relativa als edificis d'habitatges inacabats, el requeriment esmentat ha d'incloure les mesures necessàries per a acabar prèviament les obres d'edificació.

»7. En els supòsits establerts legalment, l'advertiment a què fa referència l'apartat 6 ha d'incloure la possibilitat de declarar l'incompliment de la funció social de la propietat a l'efecte d'iniciar el procediment per a la seva expropiació forçosa.»

Article 4. Modificació de l'article 113 de la Llei 18/2007

S'afegeix un apartat, el 2 bis, a l'article 113 de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, amb el text següent:

«2 bis. La multa coercitiva a què fa referència l'article 42.6 té un import de mil euros per cada habitatge per lapses de temps d'un mes mentre romanguin desocupats, amb un import màxim total del 50% del preu estimat de l'habitatge.»

LLEI 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge a nivell estatal


Que vol fer efectiu el dret a un habitatge digne i adequat, establert per la Constitució i per l'Estatut, i la resta de drets constitucionals connexos. Es una estabilització de les lleis catalanes que anaven i venien del Tribunal Constitucional. Quan ni tombaven una llei la Generalitat en feia de seguida una altre.

En aquesta llei s'incorpora la masoveria urbana, el resident, sempre dins la política d'habitatge social, a canvi de viure-hi fa rehabilitació o fer de curador d'una galeria d'art, etc.

Jutjat d’instrucció nº 4 Figueres, Sentencia nº 131/2016:

No te el valor d’una llei però es una sentencia sobre una família que ocupava sense títol habilitant una casa. La mateixa família que el 24 d’abril va ser llançada al carrer:

"FALLO: Que debò absolver y absuelvo a M.D, y N.L del delito leve del que habian sido acusados en el presente procedimiento, declarando de oficio las costes procesales causadas en el mismo "

Expediente gubernativo:051/24Q 

Denuncia del Jutjat que va procedir el 24/4/2024 al llançament del matrimoni i dos menors, sense avisar-los als encausats ni tampoc als Serveis Socials, tal com mana la Llei Estatal d’Habitatge i la Llei d’Enjudiciament Civil. M’estalvio el text de la denuncia i faig referència a la resposta de Justícia: 

Señalada dicha deficiencia, la Sra. Directora (Letrada de la Administración de Justicia) ya ha tomado las medidas oportunas para que dicha situación no se vuelva a producir 

No queda nada más que pedir disculpas a Don Lluís Cipres Paltre en nombre de este Secretario Coordinador 

Llançament deficient i resposta només parcial del Ajuntament de l’Escala que va pagar un mes una habitació de pensió pels quatre escalencs, entre ells dos menors nascuts al poble. En un altre cas de fa anys va pagar durant 3 anys dos habitacions a la mateixa pensió

Davant les deficiències del llançament reconegudes per la Justicia l'Ajuntament podia utilitzar la via Contenciós-Administrativa, potser no per anular el llançament peró si per defensar als 4 escalencs, dos d'ells menors d'edat nascuts a l'Escala i per prepararse pels múltiples llançaments que es produiràn: de persones sense títol habilitant, de persones que han perdut l'habitatge per ejecució hipotecaria i per persones que no poden pagar el lloguer.

Hi ha mes lleis i sentències inclús intervencions de l’ONU ( edifici de Salt, c/ Dr. Castany): "Són exemples de mesures cautelars acordades davant l’ordre judicial del desallotjament del “Bloc de Salt”, a Girona, on es van aturar els desallotjaments de diverses famílies fins que hi hagués un reallotjament per part de l’Administració"

Estic disposat a informar a qui ho demani.

 

 

 

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario