Preàmbul: Quan parlem d’Administració tant si és l’Ajuntament com l’ ONU, sempre podem acudir al Ajuntament i ell ja farà arribar a una Administració Superior, si es el cas.
Les lleis les fan per complir-les nom per fer maco.
Constitució
espanyola:
Article 47.-
Tots els espanyols tenen dret a gaudir d'un habitatge digne i adequat. Els
poders públics han de promoure les condicions necessàries i han d'establir les
normes pertinents per fer efectiu aquest dret, i han de regular la utilització
del sòl d'acord amb l'interès general per impedir l'especulació. La comunitat
participarà en les plusvàlues que generi l’acció urbanística dels ens públics.
Decret 306/2006, de 20
de juliol, pel qual es dóna publicitat a la Llei orgànica6/2006, de 19 de
juliol, de reforma de l'Estatut d'autonomia de Catalunya
Article.- 26
Drets
en l'àmbit de l'habitatge
Les persones que no disposen
dels recursos suficients tenen dret a accedir a un habitatge digne, per a la
qual cosa els poders públics han d'establir per llei un sistema de mesures que
garanteixi aquest dret, amb les condicions que determinen les lleis.
Article.- 137
“1. Correspon a la Generalitat la competència
exclusiva en matèria d’habitatge, que inclou en tot cas:
a) La planificació, l’ordenació, la gestió, la inspecció i el control de l’habitatge d’acord amb les necessitats socials
i d’equilibri territorial.
b) L’establiment de prioritats i objectius de
l’activitat de foment de les administracions públiques de Catalunya en matèria
d’habitatge i l’adopció de les mesures necessàries per assolir-los, tant amb
relació al sector públic com al privat.
c) La promoció pública d’habitatges.
d) La regulació administrativa del comerç
referit a habitatges i l’establiment de mesures de protecció i disciplinàries
en aquest àmbit.
e) Les normes tècniques, la inspecció i el
control sobre la qualitat de la construcció.
f) Les normes sobre l’habitabilitat dels
habitatges.
g) La innovació tecnològica i la sostenibilitat
aplicable als habitatges.
h) La normativa sobre
conservació i manteniment dels habitatges i la seva aplicació
Utilitzar la Llei de Turisme 13/2002, vigent des de 18/03/2023, articles 30,36 i 39. Amb la llei a la mà es pot iniciar una reducció de pisos turístics
DECRET LLEI 3/2023, de 7 de novembre, de mesures urgents sobre el règim
urbanístic dels habitatges d'ús turístic.
“Disposició addicional vint-i-setena
Les
llicències urbanístiques d'habitatges d'ús turístic tenen una limitació
temporal de cinc anys, prorrogables per períodes d'igual durada, sempre que el
planejament urbanístic ho permeti d'acord amb els criteris de l'apartat 1. En
cap cas es poden atorgar més llicències que les resultants d'aplicar un màxim
de 10 habitatges d'ús turístic per 100 habitants. En l'atorgament de les
llicències, i les seves pròrrogues, els municipis han de garantir el compliment
dels principis de publicitat, objectivitat, imparcialitat, transparència i
concurrència competitiva.”
(Vigent des de que la Generalitat va
augmentar en nº de municipis amb lloguer tensionat i va afegir-hi l’Escala)
LLEI 1/2022, del 3 de març, de modificació de la Llei 18/2007,
la Llei 24/2015 i la Llei 4/2016 per a afrontar l'emergència en l'àmbit de
l'habitatge.
Article 1. Modificació de l'article 5 de la Llei 18/2007
1. Es modifica la lletra b de l'apartat 2 de l'article 5
de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, que resta
redactada de la manera següent:
«b) L'habitatge o l'edifici d'habitatges estiguin desocupats de manera
permanent i injustificada durant un període de més de dos anys. Ni l'ocupació
d'aquests habitatges sense títol habilitant ni la transmissió de llur
titularitat a favor d'una persona jurídica no alteren la situació
d'incompliment de la funció social de la propietat.»
2. Es modifica la lletra d de l'apartat 2 de l'article 5
de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, que resta
redactada de la manera següent:
«d) No es destini a residència habitual i permanent de persones, si és un
habitatge amb protecció oficial o un habitatge reservat per al planejament
urbanístic a aquest tipus de residència.»
3. Es modifica la lletra f de l'apartat 2 de l'article 5
de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, que resta
redactada de la manera següent:
«f) S'incompleixi l'obligació d'oferir una proposta de lloguer social abans
d'interposar una demanda judicial en els termes que estableix la Llei 24/2015,
del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de
l'habitatge i la pobresa energètica.»
4. S'afegeix un apartat, el 2 bis, a l'article 5 de la Llei
18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, amb el text següent:
«2 bis. Els supòsits a què fan referència les lletres b i d de
l'apartat 2 constitueixen un incompliment del deure dels propietaris de les
edificacions de dedicar-les a usos compatibles amb l'ordenació territorial i
urbanística.»
5. S'afegeix un apartat, el 3 bis, a l'article 5 de la Llei
18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, amb el text següent:
«3 bis. Les administracions competents en matèria d'habitatge
poden declarar l'incompliment de la funció social de la propietat dels
habitatges en el cas que els propietaris hagin estat requerits per a adoptar
les mesures necessàries per a complir la funció social de la propietat i hagin
incomplert el requeriment en el termini establert. La declaració de
l'incompliment de la funció social pot comportar l'adopció de les mesures
d'execució forçosa que determina la legislació en matèria d'habitatge i, en els
supòsits de l'apartat 2 bis, les establertes per la legislació en
matèria de sòl, incloent-hi l'expropiació forçosa en els casos establerts per
llei.»
Article 3. Modificació de l'article 42 de la Llei 18/2007
S'afegeixen dos apartats, el 6 i el 7, a l'article 42 de la Llei 18/2007,
del 28 de desembre, del dret a l'habitatge, amb el text següent:
«6. En el cas d'habitatges de titularitat de persones jurídiques privades,
si l'Administració requereix la persona responsable perquè adopti les mesures
necessàries per a ocupar legalment i efectivament un o diversos habitatges
perquè constitueixin la residència de persones, ha d'advertir-la en la mateixa
resolució que, si l'habitatge no s'ocupa legalment i efectivament en el termini
que estableixi, es podrà exigir l'execució forçosa de les mesures requerides
mitjançant la imposició d'una multa coercitiva. En la situació assimilada
relativa als edificis d'habitatges inacabats, el requeriment esmentat ha
d'incloure les mesures necessàries per a acabar prèviament les obres
d'edificació.
»7. En els supòsits establerts legalment, l'advertiment a què fa referència
l'apartat 6 ha d'incloure la possibilitat de declarar l'incompliment de la
funció social de la propietat a l'efecte d'iniciar el procediment per a la seva
expropiació forçosa.»
Article 4. Modificació de l'article 113 de la Llei 18/2007
S'afegeix un apartat,
el 2 bis, a l'article 113 de la Llei 18/2007, del 28 de desembre,
del dret a l'habitatge, amb el text següent:
«2 bis. La
multa coercitiva a què fa referència l'article 42.6 té un import de mil euros
per cada habitatge per lapses de temps d'un mes mentre romanguin desocupats,
amb un import màxim total del 50% del preu estimat de l'habitatge.»
LLEI 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge a nivell estatal
Jutjat d’instrucció nº
4 Figueres, Sentencia nº 131/2016:
No te el valor d’una llei però es una sentencia sobre una família que ocupava sense títol habilitant una casa. La mateixa família que el 24 d’abril va ser llançada al carrer:
"FALLO: Que debò absolver y absuelvo a M.D, y N.L del delito leve del que habian sido acusados en el presente procedimiento, declarando de oficio las costes procesales causadas en el mismo "
Expediente gubernativo:051/24Q
Denuncia del Jutjat que va procedir el 24/4/2024 al llançament del matrimoni i dos menors, sense avisar-los als encausats ni tampoc als Serveis Socials, tal com mana la Llei Estatal d’Habitatge i la Llei d’Enjudiciament Civil. M’estalvio el text de la denuncia i faig referència a la resposta de Justícia:
“Señalada dicha deficiencia, la Sra. Directora (Letrada de la Administración de Justicia) ya ha tomado las medidas oportunas para que dicha situación no se vuelva a producir
No queda nada más que pedir disculpas a Don Lluís Cipres Paltre en nombre de este Secretario Coordinador”
Llançament deficient i resposta només parcial del Ajuntament de l’Escala que va pagar un mes una habitació de pensió pels quatre escalencs, entre ells dos menors nascuts al poble. En un altre cas de fa anys va pagar durant 3 anys dos habitacions a la mateixa pensió
Davant les deficiències del llançament reconegudes per la Justicia l'Ajuntament podia utilitzar la via Contenciós-Administrativa, potser no per anular el llançament peró si per defensar als 4 escalencs, dos d'ells menors d'edat nascuts a l'Escala i per prepararse pels múltiples llançaments que es produiràn: de persones sense títol habilitant, de persones que han perdut l'habitatge per ejecució hipotecaria i per persones que no poden pagar el lloguer.
Hi ha mes lleis i sentències inclús intervencions de l’ONU ( edifici de Salt, c/ Dr. Castany): "Són exemples de mesures cautelars acordades davant l’ordre judicial del desallotjament del “Bloc de Salt”, a Girona, on es van aturar els desallotjaments de diverses famílies fins que hi hagués un reallotjament per part de l’Administració"
Estic disposat a informar a qui ho
demani.
No hay comentarios:
Publicar un comentario