viernes, 26 de julio de 2024

Annex 1 del 3er. Estudi sobre habitatge a l'Escala. Cessió d'habitatges al Ajuntament

Camp A         ACCÉS, PRESERVACIÓ, I ÚS ADEQUAT DE                                 L’HABITATGE

A.2 Mobilització del parc vacant privat

Instrument A2.03 CESSIÓ TEMPORAL D’HABITATGES A                                         L’AJUNTAMENT

DESCRIPCIÓ

Contingut Mesures per promoure que els propietaris d’habitatges buits (particulars, empreses, entitats financeres, etc.) els cedeixin de manera remunerada a l’ajuntament (o ens instrumental municipal) per un període acotat de temps.

En funció de les necessitats i prioritats municipals, el servei pot comprendre, entre d’altres, la identificació i captació de propietaris i inversors privats amb habitatges buits, la informació i assessorament sobre les condicions, prestacions i avantatges vinculades al programa de cessió d’habitatges (cobertura de les despeses inicials, assistència jurídica gratuïta, etc.), i/o la creació d’un fons d’ajuts municipals complementari. La cessió dels habitatges queda supeditada a la demanda de lloguer de la zona on estigui ubicat l’habitatge i al seu estat de conservació.

Per altra banda, es pot optar per incrementar el parc d'habitatge amb finalitats socials amb programes que vinculin la cessió amb la rehabiltació dels habitatges buits i en mal estat, mitjançant la signatura de convenis amb els propietaris. En aquests convenis l'Ajuntament es fa càrrec de l'execució de les obres de rehabilitació - ja sigui per mitjà d'una contractació externa o via Plans d’Ocupació-, a canvi de la cessió temporal amb la facultat de cedir-ne l’ús temporal a tercers. Al conveni s’especificaran i es valoraran les obres a executar, la durada temporal de la cessió -proporcional a la inversió a realitzar-, les condicions i garanties de pagament i les clàusules de rescissió.

Objectius

• Estimular el mercat del lloguer.
• Incrementar el nombre d’habitatges de lloguer a preu assequible.
• Estimular l’ocupació del parc vacant, en especial de l’estoc d’obra nova.
• Complementàriament, promoure el manteniment i la rehabilitació del parc d’habitatges.
Beneficiaris
• Població en risc o estat d’exclusió social-residencial
• Població amb problemes d’accés a un habitatge assequible.
• Propietaris d’habitatges desocupats.

Marc normatiu

• Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l’habitatge (art. 68–70).
• Decret 75/2014, de 27 de maig del Pla per al dret a l'habitatge (art.21)
• Igualment, cal tenir en compte la normativa vigent d’arrendament urbans.

Aplicabilitat

Recomanable per municipis amb experiència en la gestió de serveis d’habitatge, en especial aquells que ja gestionen programes dirigits a població en risc d’exclusió social-residencial o a població amb baixos recursos, així com en els quals es detecti que la seva població té una problemàtica específica a l’hora d’accedir a un habitatge amb lloguer social, és a dir, per sota del mercat.

Els habitatges cedits es poden incorporar a la borsa de mediació pel lloguer social municipal, garantint el compliment de les determinacions d’aquest tipus d’habitatges regulada al Decret
75/2014, de 27 de maig del Pla per al dret a l'habitatge.

Calendari Mig termini (1-3 anys)

Fonts de Finançament

Finançament a partir del pressupost municipal i/o del pressupost de l’empresa o societat actuant (municipal, pública o privada).

Estimació econòmica

Inversió municipal dirigida a finançar l’estructura organitzativa (bàsicament despeses de personal), a campanyes de difusió i comunicació, al pagament de les quotes als propietaris, i a la prestació d’ajuts municipals associades, si es creen. Aquestes despeses són internalitzables en gran mesura dins de les despeses de l’Oficina Local d’Habitatge o dels serveis municipals d’habitatge, si n’hi ha.

Gestió

Gestió directa per part de l’ajuntament o una forma societària o empresa municipal, que haurà de definir les condicions i característiques del servei, articulada mitjançant la signatura de
convenis entre l’ajuntament i els agents privats o públics que cedeixin els habitatges.

Recomanable que la cessió es realitzi per un termini mínim de 5 anys.

Es pot derivar la gestió a una entitat sense ànim de lucre o a una empresa especialitzada que pot cobrar un percentatge del cànon o renda en concepte de despeses de gestió.

Actuacions vinculades

• A2.02 Foment de l’ocupació del parc d’habitatges vacant d’obra nova o procedent d’execucions hipotecàries.
• A2.06 Estudi específic del parc vacant.
• A2.07 Registre de parc vacant municipal
• A3.01 Control i eradicació de situacions de desocupacio permanent dels habitatges.
• A4.01 Mesa local de valoració de situacions d’emergència econòmica i social.
• A4.02 Fons Municipal d’habitatges d’emergència.
• A4.04 Registre d’habitatges destinats a polítiques socials
• A4.06 Gestió de l’ús i l’ocupació del parc públic.
• R2.03 Convenis per a l’execució de la rehabilitació edificatòria.
• R2.05 Rehabilitació municipal d’edificis privats a canvi del seu destí social.

O1.01 Oficina Local d’Habitatge municipal o supramunicipal.

Indicadors Procés - Estructura: 

• Nombre de propietaris contractats
• Nombre d’expedients de cessió temporal iniciats
• Temps mitjà de tramitació dels expedients de cessió
temporal
• Cost del servei de cessió temporal
• % de desviació respecte a la previsió (temps/recursos
econòmics)

Resultat:

 • Nombre de consultes ateses (per tipologia)
• Nombre d’habitatges cedits a l’administració (per tipologia)
• Temps mitjà de cessió dels habitatges
• Grau de satisfacció de les persones usuàries del servei

Font: diba.cat

No hay comentarios:

Publicar un comentario